Saturday 27 July 2013

Cuti Umum di Malaysia

Cuti umum atau public holiday adalah hari tidak bekerja yang rasmi yang diberikan oleh kerajaan Malaysia untuk rakyat.

Di Malaysia mereka biasanya dalam sambutan peristiwa bersejarah, satu peristiwa penting agama atau peringatan, atau hari lahir Raja-raja, sultan atau gabenor. Hari Malaysia dan Hari Kemerdekaan Negara adalah contoh cuti umum yang meraikan peristiwa penting sejarah, semasa Hari Raya dan Krismas adalah contoh cuti yang hari kepentingan agama.


Malaysia mempunyai salah satu nombor tertinggi hari cuti di dunia, ranking nombor tujuh dalam sepuluh negara teratas selepas Thailand, Indonesia, India dan Hong Kong. Empat belas hari cuti kita adalah negara dan diraikan di seluruh negara, manakala ada juga disambut hanya di beberapa negeri atau dalam satu negeri.

Jika hari cuti umum jatuh pada hari bekerja (Isnin hingga Jumaat), maka hari itu menjadi hari yang tidak bekerja dan pelajar dan pekerja secara amnya tidak perlu menghadiri kerja atau sekolah (walaupun ramai orang dalam sektor runcit dan lain-lain masih bekerja pada banyak cuti umum, kerana pusat membeli-belah dan perkhidmatan yang masih beroperasi). Ini terpakai bagi semua negeri kecuali Kedah, Kelantan dan Terengganu, di mana hari bekerja bermula pada hari Ahad dan bukannya Isnin.

Jika hari cuti umum jatuh pada hari Sabtu, maka orang-orang yang biasanya bekerja pada hari itu adalah berhak kepada cuti hari. Jika hari cuti umum jatuh pada hari Ahad, maka pengganti diberikan pada hari berikutnya, pada Isnin. Dengan cara ini, bilangan hari cuti setiap tahun kerana cuti umum pada dasarnya masih sama, dengan tiada pengurangan dalam hari-off kerana cuti umum jatuh pada yang sedia ada di luar hari.

Terbaru cuti kebangsaan yang akan ditambah ke dalam kalendar Malaysia adalah Hari Malaysia yang disambut setiap tahun pada 16 September. Hari Malaysia meraikan penubuhan Persekutuan Malaysia, yang tempat alat pada 16 September 1963. Percutian ini pertama kali disambut pada tahun 2010.

Untuk mengetahui kalender Cuti Umum Tahun 2014, sila rujuk di SINI.

No comments:

Post a Comment